Oblečení na čtyřkolku
Oblečení na čtyřkolku ? [TOP KVALITA] | MEFOČtyřkolka není motorka, nebo … ?
Jízda na čtyřkolce je v mnoha ohledech podobná jízdě na motorce a v mnoha zase úplně jiná. Co má ale obojí společného je oblečení, bez něj to nejde. Pojďme se tedy podívat, jak se nejlíp obléct na čtyřkolku.
Pro začátek si pojďme ujasnit pojmy. Čtyřkolky jsou sportovní a pracovní. Ty sportovní jsou na tom vlastně stejně jako motokrosové motorky, nebo endura a stejně se na ně i oblékáme. U těch pracovních je to už ale úplně jiná písnička. Záleží totiž, k čemu zrovna mašinu používáte. Pokud jdete jezdit trial do těžkého terénu, musíte se obléct jinak, než když jedete sekat louku, nebo uklízet sníh. Trochu ošemetné je to tu i s legislativou.
Ujasněme si tedy, co musíte mít na čtyřkolce dle zákona. Čtyřkolka může mít klasické bílé značky, pak potřebujete přilbu a ochranu zraku stejně jako na motorce. Je tu ale i možnost, kdy má čtyřkolka takzvanou “traktorovou” homologaci a má žlutou SPZ. V tom případě přilbu mít nemusíte, ale i tak jí důrazně doporučujeme! Samozřejmě, že když nakládáte v lese dřevo a popojíždíte pár metrů, helma třeba není, ale při delší jízdě se může stát cokoliv.
Záleží tedy hlavně na tom, jak a kde jezdíte. Základem jsou ale pevné boty. To je věc, která je zásadní ať už pracujete, nebo jedete na expedici. Musí vám dobře držet kotník, ale není od věci, aby se v nich i dobře chodilo. Samozřejmě i odolnost proti vodě je důležitá, protože čtyřkolky se nebojí brodů a vody. Po kotníky v brodu jste ani nevíte jak. Další důležitá věc jsou chrániče kolen. Jízda na čtyřkolce je plná náklonů a kopanců od terénu, protože 4 kola zkrátka trefí víc nerovností. A naražené koleno od nádrže umí zatraceně bolet. Pak už je samozřejmě na výběru jezdce, jestli chrániče mít přímo na noze, což je ideální, ale méně pohodlné anebo všité v kalhotách.
No a pak je tu přilba. Vybírat můžete z řady stylů, mě osobně se osvědčil model Jet Aria, který kombinuje dobrou ochranu a výhled pod kola. Navíc je dobrý i pro práci, přilba je pohodlná a ani o ní nevíte. Pokud chcete uzavřenou přilbu, není špatné sáhnout po endurové helmě s plexisklem, se kterou můžete pohodlně jezdit i po silnici.
Samotné oblečení pak musí odpovídat podmínkám, ve kterých jezdíte. Důležitá je ochrana proti dešti ideálně ve formě membrány, pod kterou se nezapotíte. Na expedice je pak ideální nějaký ten komplet pro cestovní endura, ve kterém jsou zároveň chrániče ramen a loktů. V létě zase dobře poslouží motokrosový dres.
Nakonec se pojďme podívat na jednu hodně důležitou věc, kterou ale spousta čtyřkolkářů zanedbává a to je ochrana zad. Když se vám po nich převalí čtyřmetrákový stroj, dovedete si asi představit, co to s vámi může udělat. To už je ale pozdě. Já osobně bez chrániče páteře prostě nejezdím a je jedno, jestli po silnici, nebo v těžkém terénu. Variant je znovu několik. Může být samostatný, nebo třeba jako součást krunýře a chráničové košile. Jakákoliv varianta je dobrá a opravdu je třeba na to dbát, protože zranění páteře jsou velmi vážná, bolestivá a hlavně mohou mít trvalé následky a to rozhodně nikdo nechceme!
Ať už jezdíte v terénu, na silnici, baví vás expedice, nebo svážíte dřevo z lesa, přeji mnoho šťastných kilometrů v pohodlí a bezpečí!
Autor: Matěj Oliva
Naše prodejna
Nedaleko od Strakonic, v malé obci Jinín vedle světoznámé motokrosové tratě, najdete naši prodejnu MEFO. Zde vás vždy uvítají pohodově naladění prodejci, kteří vám budou po celou dobu nákupu plně k dispozici.
